Met de publicatie van het wegcategoriseringsplan voor Wassenaar van dit college, laat wethouder Koetsier samen met zijn team voor verkeer zien de weg kwijt te zijn om voor de Wassenaarders te werken aan vermindering van doorgaand verkeer door Wassenaar heen. Er wordt hier gekozen voor doorstroming van het verkeer wat van buiten Wassenaar komt en niet in het dorp hoeft; of te wel Sluipverkeer.
Jagerslaan doorgaande weg voor sluipverkeer
Volgens het nieuwe plan, zal de Jagerslaan een Gebiedsontsluitingsweg met 30 km/uur moeten worden, waarbij de CROW richtlijnen aangehouden zullen worden met betrekking tot de inrichting. Dit zal betekenen dat de Jagerslaan verbreed zal worden van slechts 4.40 meter tot maar liefst 6.50 meter. Direct zal de praktijk uitwijzen: een bredere weg zal meer verkeer aantrekken en uitnodigen om harder te rijden.



Hetgeen opvalt bij Jagerslaan Zuid is dat ze hier ook kiezen voor fietsers op de weg. Er is al een vrijliggend fietspad. En de Jagerslaan maakt onderdeel van de landelijke fietsroute. Moet dan de fietser niet op een apart fietspad? Als deze er toch al ligt? En overigens kan ook bij een ETW30 de fietsers op de rijbaan, want op een ETW mengen de diverse verkeerssoorten zich op een rijbaan. De redenering is voor ons onbegrijpelijk.
Maar hoezo harder rijden, de weg wordt toch een maximale snelheid van 30 km/u gegeven, daar zult u als bewoner toch wel vrolijk van worden?
Antwoord: Ja en Nee!
Ja, Natuurlijk zijn bewoners van de Jagerslaan blij met een maximum snelheid van 30 km per uur. Echter, aangezien de snelheid op dit moment al vaak te hoog ligt bij een maximum van 50 km/u, met advies snelheden van 30 km/u bij de woningen, en 40 km/u naast het Hertenkamp, hebben de bewoners er geen geloof in dat de doorrijders in de spits zich hieraan gaan houden. Elke dag wordt er agressief getoeterd of met de lichten geseind wanneer je als bewoner deze advies snelheid aan houdt. Met een bredere Jagerslaan van 6.5m zal er nog harder gereden worden.
Nee, de bewoners zijn uitermate geschokt dat de gemeente een plan voorlegt om de Jagerslaan een doorgaandeweg te maken met een breedte van maar liefst 6.50 meter. Meer asfalt, meer auto’s! Een bredere Jagerslaan gaat alleen maar meer doorgaand verkeer aantrekken.
Politie handhaving op 30km/u
Daarbij komt ook nog eens dat er niet gehandhaafd zal kunnen worden door politie. Waarom niet? De richtlijnen van CROW voor de GOW-30 zijn nog niet officieel vastgesteld.
Op dit moment is er in Nederland nog geen vastgesteld kader voor GOW30, waardoor de politie nog niet kan toetsen of een weg hieraan voldoet…Vanuit de politie wordt meegegeven dat bij verlagen van de snelheid naar 30 km/u zonder de bijbehorende wegrichting geen handhaving plaats zal vinden. Dit betekent dat zolang de richtlijnen voor een GOW30 (zie paragraaf 3.3) nog niet zijn vastgesteld er geen handhaving op deze wegen zal plaats vinden. Na vaststelling van de richtlijnen voor een GOW30 kan alleen gehandhaafd worden als de weg conform de richtlijn is ingericht…
Zoals al eerder door het Jagerslaan comité is beantwoord op vragen tijdens het inspreken: Door de jaren heen is er steeds meer en meer sluipverkeer gebruik gaan maken van de Jagerslaan. Verkeer dat helemaal niet ons dorp als bestemming heeft. Door te kiezen voor een ETW30, zal deze trend gekeerd kunnen worden. Terug dringen van sluipverkeer kan wel, dat heeft in september jl. tijdens de sluiting van de Jagerslaan voor twee weken ons bewezen.
Bomen op de Jagerslaan
PS> saillant detail van de bovenstaande afbeelding als ontwerp;
De rijbaan (inclusief fietsstroken) wordt 6.5m breed. Hierdoor blijft er minder ruimte over voor groen tussen de rijbaan en het trottoir.
Een zeer cryptische omschrijving dat eeuwen oude bomen zullen moeten wijken voor asfalt en sluipverkeer. Dit staat haaks op het coalitieakkoord 2023 voor Wassenaar, waarin expliciet groen als een belangrijke factor genoemd wordt.
Wassenaar wil het groene en landelijke karakter van de gebieden behouden. Er komt een integrale visie op hoe we de meest kwetsbare natuurgebieden, zoals Meijendel, gaan ontlasten.
Lokale Wassenaarse politiek gaat beslissen
Hoe gaan coalitie partijen VVD, CDA, D66, DLW & PvdA hier op stemmen? Hoe zullen de oppositie partijen Hart voor Wassenaar, Groen Links en Lokaal Wassenaar hierop reageren? Want welke partij is er nou voor meer sluipverkeer door Wassenaar? Welk raadslid wil het op haar of zijn geweten hebben dat deze oude bomen gaan verdwijnen en dat het groene aangezicht van de Jagerslaan altijd anders zal zijn? Verkiezingen hebben consequenties, beslissingen ook! Online reputaties staan op het spel met deze beslissing.
Maandag 6 november 2023 wordt het plan gepresenteerd in de commissie vergadering voor Fysieke leefomgeving.
De raad en de gemeente hebben een historische kans iets goed te doen voor Wassenaar en haar bewoners: het terug dringen van doorgaand verkeer. Nu is de kans!