Hierbij een ingezonden stuk vanuit het Jagerslaan comité. We hebben de dialoog tussen raadsleden gevolgd en willen vanuit onze expertise en ervaring eveneens een zienwijze doen toekomen. We willen met deze zienswijze kijken naar het totale dorp Wassenaar, niet alleen naar één of enkele buurten, dit vooropgesteld. Een belangrijke keuze bij het vaststellen van de wegcategorisering is de categorie voor de Storm Noord en de Jagerslaan. Daarmee kunt u een grote stap maken naar een veiliger en leefbaarder dorp, omdat u het sluipverkeer vooral op deze route kunt terugdringen. Hierover gaat deze zienswijze. Samenvattend is het comité van mening dat het tracé Jagerslaan geen ontsluitende categorisering mag krijgen. Oftewel de wijkontsluitingsweg afwaarderen naar een erftoegangsweg 30 (ETW30). De bewoners van Jagerslaan Noord en Zuid zijn, na meer dan 40 jaar racebaan en toenemende intensiteit van sluipverkeer, ten einde raad, en hebben zich, in intensief overleg met Storm Noord verenigd in het Jagerslaan Comité. Hieronder treft u een feitelijke weergave van onze zienswijze, enkele raadsleden hebben ook al een filmpje kunnen zien die een impressie geeft van het leven langs een racebaan. We nodigen u dan ook van harte uit langs te komen, het zelf te ervaren en de emotie aan te horen.
Ontwikkelingen tot nu toe:
Enkele kernpunten als inbreng voor uw meeting op 25 september 2023 onderling zodat u onze kijk op de feiten en onze invalshoek betrekt bij de discussie.
- Het dorp Wassenaar heeft een visie opgesteld voor 2030 en verder. Aan deze visie wordtgerefereerd bij Het verhaal van Wassenaar. U zou dat allemaal eens moeten lezen, een groen dorp willen we zijn, veilig en leefbaar waar de inwoners en jonge gezinnen veilig hun kinderen kunnen laten opgroeien. Waar aan de natuur en het cultureel erfgoed een hoge prioriteit wordt toegekend.
- Het dorp Wassenaar heeft sinds 2011 vanuit het project de Drie Assen een betere doorgaande weg indeling vastgesteld voor Oost – West. In 2016 is besloten de Lange Kerkdam nog beter in te richten en dat is uitgevoerd.
- https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2016-3821.pdf
- https://www.youtube.com/watch?v=1mxRkDVdDRo
- Drie Assen is echter anders dan Drie Verkeersaders Noord – Zuid. De indeling van de doorgaande wegen staat juist vastgesteld in het door u reeds ondertekende document Herzien Realisatieplan 2.1 op figuur 1. Daar spreken we dan ook niet van drie verkeersaders, maar van twee verkeersaders: De N44 (Rijksstraatweg) en het tracé Van Oldenbarneveltlaan, Prinsenweg, Backershagenlaan, Papegaaienlaan en Groot Haesebroekseweg…
- Tegelijk ziet u daar terugkomen de Oost West ontsluiting bij het centrum Van Zuijlen via van Oldenbarnevelt en Lange Kerkdam.
- In nov 2021 heeft Arcadis een N44 wegennet – Wassenaar studie gepubliceerd en de impact van een lokale, regionale en regionale+ variant doorgerekend. Voor de discussie een helder rapport. En wat ons betreft duidelijk dat de regionale+ variant zou moeten prevaleren omdat dit maximaal de inwoners van Wassenaar zelf zal ontlasten en de problematiek op het Rozenplein het hoofd gaat bieden. Dus de N44 een stroomweg houden met 70 km per uur en de ongelijkvloerse kruising aanbrengen vanaf Rozenplein tot voorbij de Lange Kerkdam.
- https://www.wassenaar.nl/_flysystem/media/009-bijlage-2-netwerkstudie-n44.pdf
- Er is nooit een 3e ontsluitende doorgaande weg vastgesteld Noord – Zuid als onderdeel van het wegennet Wassenaar. De derde ontsluitende route waarover wordt gesproken is vanaf het Tango tankstation bij Storm Noord en Jagerslaan route richting Groot Haesebroekseweg. De Jagerslaan is momenteel een wijkontsluitingsweg.
Historie mbt dit tracé:
In historisch perspectief is rond 1975 vanwege drukte over de Schouwweg een verzoek gekomen om de Jagerslaan door te trekken. In de zomer van 1975 was dit een feit en werd zo ook de Jagerslaan doorgetrokken tot aan de Spelderslaan.
In 2005 is er bij besluit van de gemeente een afwaardering van de Schouwweg gemaakt naar een ETW. Deze afwaardering veroorzaakte een grotere verkeersdrukte op de Jagerslaan. Een laan die geen doorgaande weg is, geen ontsluitende functie had, maar veel sluipverkeer te verwerken kreeg van en naar de Bollenstreek. De Jagerslaan is derhalve nooit onderdeel geweest van het doorgaande wegennet van Wassenaar.
De afgelopen jaren zijn er veel onderzoeken geweest rond optimalisering van de verkeerssituatie in Wassenaar, partijen zoals Vrienden van Wassenaar en de stichting Keer Verkeer participeerden tijdens deze onderzoeken olv wethouder Klaver in 2021 met steun van externe consultant RHK. Daarbij altijd aangedrongen op het vooropstellen van veiligheid, leefbaarheid als kernwaarden en benadrukkend dat minder sluipverkeer juist een betere bereikbaarheid en doorstroming oplevert.
Ook gekeken naar een betere balans over het wegennet Wassenaar.
In 2021 heeft de adviseur ook allerhand scenario’s kunnen doorrekenen waarbij de effecten werden meegenomen van oa de openstelling van de Rijnlandroute.
Recente besluitvorming en toekomst
Onlangs is er besloten over de Schouwweg Noord inrichting en de Storm Zuid, volledig los van het verkeerscirculatieplan. Daarbij is opgemerkt door partijen dat zodra daar de inrichting tot een ETW is uitgevoerd de Jagerslaan aan de beurt is. Wij verwachten ook dat na de uitvoering bij de Storm Zuid en de Schouwweg Noord in de planning rond najaar 2024 de Jagerslaan zal worden uitgevoerd. De vraag is natuurlijk wat u gaat doen de komende periode als de Storm Zuid en Schouwweg Noord zal worden afgesloten. Dan is voor de hand liggend dat het verkeer juist niet geleid gaat worden over de Jagerslaan, maar er conform de succesvolle pilot van de afgelopen twee weken (een veiliger kruising aangebracht aan Jagerslaan Groot Haesebroekseweg) de Jagerslaan ook als route ontmoedigd wordt.
Er is in mei 2023 een verkeersplan goedgekeurd, zoals eerder gemeld met de aantekening dat er een wegcategorisering zal moeten worden vastgesteld. Dat proces gaat u nu in en het comité wil u de volgende zienswijze geven tav de oplossingsrichting:
- Er is geen derde verkeersader Noord Zuid:
- Met de N44 als stroomweg moet deze vooral ook stroomweg blijven. Wij zien niet in waarom de snelheid op deze weg terug moet van 70 naar 50. We willen juist zoveel mogelijk doorgaand verkeer over de N44 en niet door ons dorp. Arcadis zou wat ons betreft een nieuw onderzoek kunnen doen inzoomend op de regionaal + variant en daarbij ook aandacht besteden aan de afvloeiing van de N44 naar de Sijtwende tunnel. Daar stokt het nu vaak, maar dit kan worden opgelost. Het meeste N44 verkeer vanuit Amsterdam gaat daar hetzij richting Sijtwende, hetzij richting landscheidingsweg/Scheveningen.
- De route inclusief de Backershagenlaan is de tweede verkeersader, echter minimaal op de Backershagenlaan moet een 30 kilometer regime komen – ivm de krappe 6 meter breedte van de weg, het beperkte zicht vanwege de vele mooie bomen en de school. GOW30 daar en die kan ook doorgetrokken naar de Prinsenweg en Papegaaienlaan. Vanaf de Groot Haesebroekseweg, Stoeplaan en Wittenburgerweg is het GOW50.
- Hoe dan wel de Jagerslaan (en Storm Noord) inrichten?
- Allereerst is een feit dat we recent 2 weken een afgesloten Jagerslaan hebben gehad. Hoewel het elders in het dorp iets drukker werd, is vastgesteld dat veel sluipverkeer niet meer door Wassenaar is gekomen. Het is netto rustiger geworden door het dorp. Wij hebben hiervoor diverse metingen gedaan op kruisingen van wegen vooral tijdens de ochtend- en avondspits. Belangrijke conclusie is dan ook, dat de afwezigheid van een derde verkeersader juist ten goede komt aan het weren van sluipverkeer door het hele dorp.
- De Storm Noord zal vanaf de inrit Duinrell als ETW 30 ingericht moeten worden. De
hoofdfunctie daar is een verblijfsfunctie en hoewel nu een dubbelfunctie geclaimd kan
worden, is uit eerder genoemde overwegingen de verblijfsfunctie hier te prevaleren. Het
gaat om 60 huishoudens op Storm Noord en het levert ook conformiteit met Storm Zuid. Een nieuwe weginrichting voor Noord is niet noodzakelijk. Deze is kortgeleden al aangepakt. - De Jagerslaan zal eveneens als ETW30 ingericht moeten worden (30 huishoudens Jagerslaan Noord met de hofjes en 8 huishoudens Zuid). De breedte van de weg is tussen de 4 en 4.5 meter vanaf de Spelderslaan. Bij een GOW30 zal minimaal 5.80 meter breedte vereist zijn; die breedte is zeker aan de orde als je met een GOW30 ook vrachtverkeer elkaar moeiteloos moet kunnen laten passeren. Zodra je de weg verbreed naar 5.80 zal de gehele Jagerslaan aan de Zuidkant een ander karakter krijgen, omdat hiervoor meer dan 100 bomen die nu direct aan de weg staan, gekapt moeten worden. En verbreding zal nóg sneller rijden aanmoedigen en heeft – mede hierdoor – een aanzuigende werking voor sluipverkeer. Een GOW30 zonder verbreding van de weg levert een onveilige GOW. De GOW zal op routeplanners blijven terugkomen, een ETW niet. En de 112 kan ook over een ETW30.
- ETW30 heeft andere voordelen, die leefbaarheid en veiligheid ten goede komen.
Vrachtwagens en caravans/bussen zullen niet zo snel deze weg kiezen want het is geen
doorgaande weg, de inrichting faciliteert een verblijfsfunctie. Zo worden de nu onveilige
oversteek punten en kruisingen bij de Boetzelaarlaan, de Spelderslaan en Hazelaan een
mogelijkheid om deze als gelijke kruising veilig in te richten. Ter hoogte van de Hertekamp kan een mooie oversteek gemaakt worden van het fiets- wandelpad naar het natuurgebied. Daarmee wordt versterkt dat we hier veilig kunnen recreëren. Ook kan bij Noord veiliger vanuit de hofjes de weg worden opgegaan of overgestoken. - Momenteel is de intensiteit van vooral sluipverkeer binnen het dorp op de Jagerslaan het
hoogst. De gemeente moet kiezen voor haar inwoners en de verblijfsfunctie laten
prevaleren. De druk die de leefbaarheid en veiligheid voor inwoner en weggebruiker
ondergaat al tientallen jaren zal hiermee aanzienlijk afnemen. De verkeersfunctie zal op de Jagerslaan het meest afnemen (minder autoverkeer) zodra de Rijnlandroute is opengesteld.
Deskundigenrapport Veilig Verkeer Nederland
Door VVN is in 2019 onderzoek gedaan naar zowel de Jagerslaan als de Backershagenlaan. Dit VVN rapport is inmiddels ook gedeeld met Charlotte Rogge. De belangrijkste elementen voor de oplossing die daarin staan vermeld, vinden steun bij het Jagerslaan comité. De Jagerslaan, nu een wijkontsluitingsweg, wordt omgezet naar een ETW30, de Backershagenlaan naar een GOW30. In het rapport van de Backershagenlaan wordt door VVN ook al breder gekeken dan alleen deze laan.
Samenvattend: Het is een historisch kans voor de wethouder en de gemeenteraad om te kiezen in lijn met de visie 2030 voor dit mooie en groene dorp. Dat betekent een knoop doorhakken over een tracé, waarbij – mits afgewaardeerd naar een ETW30 – de ontsluitende functie die het nooit zou moeten hebben, ook niet gaat krijgen. De positieve impact zal het gehele dorp krijgen door de reductie van sluipverkeer, niet alleen de bewoners aan dit tracé. Ook de Storm Noord minimaal vanaf Duinrell ingang wordt ETW30. Deze activiteiten moeten in het najaar van 2024 worden uitgevoerd.
De Jagerslaan bewoners Noord en Zuid hebben zich verenigd in het Jagerslaan comité. We willen graag met u naar deze uitkomst werken, met u meedenken bij de detail inrichting en zullen alles in het werk stellen om de Jagerslaan in te laten richten als een ETW30.
Vr. gr.
Jagerslaan comité