Visie Jagerslaan Wegencategoriseringsplan 2023
Samenvatting
De Jagerslaan moet gecategoriseerd worden als erftoegangsweg/ ETW30:
- De overgang van WOW50 naar GOW30 is in de praktijk géén afwaardering
- Met een keuze voor ETW30 stel je veiligheid, leefbaarheid en natuur voorop
- Een ETW30 biedt voldoende doorstroomcapaciteit
- Alleen de intentie voor behoud van huidige weginrichting is niet toekomstbestendig
Jagerslaan nu nog Wijk Ontsluitings Weg
De overgang van WOW50 naar GOW30 is in de praktijk géén afwaardering
- Op dit moment is de Jagerslaan een wijkontsluitingsweg met maximumsnelheid 50 km/h (WOW50). Volgens het Ontwerp-Wegencategoriseringsplan 2023 wordt de Jagerslaan een gebiedsontsluitingsweg met maximumsnelheid 30 km/h (GOW30).
- De overgang van WOW50 naar GOW30 lijkt optisch een afwaardering maar is dit in de praktijk niet:
- WOW = wegen met verblijfsfunctie die toch vrij veel verkeer te verwerken hebben;
- GOW = wegen met als primaire functie ontsluiten;
- GOW30 = ontsluitingsweg binnen bebouwde kom die niet veilig als GOW50 kan worden ingericht, bijvoorbeeld door nabijheid van scholen of woningen.
-> Jagerslaan wordt van een weg met primair een verblijfsfunctie, een ontsluitende weg met primair een verkeersfunctie/ doorstroomfunctie = opwaardering! Dit is onjuist, de verblijfsfunctie van de Jagerslaan moet behouden blijven, met categorisering ETW30.
-> GOW30 is een principiële keuze voor doorstroming met inrichtingsgevolgen: een ontsluitende weg wordt ingericht met het doel om doorgaand verkeer zo goed mogelijk te laten doorstromen, en níet het veilig en leefbaar laten verblijven van omwonenden.
Veiligheid, Leefbaarheid en Natuur voorop voor de Jagerslaan
Met een keuze voor ETW30 stel je veiligheid, leefbaarheid en natuur voorop
Als wij écht veiligheid, leefbaarheid en natuur vooropstellen, dan moeten we ook principieel kiezen voor ETW30. Kies je voor GOW, dan kies je primair voor faciliteren doorstroom verkeer.
- Een ETW30 is geen voorrangsweg en geeft voorrang aan uitritten en aan zijstraten van rechts. Hierdoor rijden auto’s op een ETW voorzichtiger en langzamer dan op een GOW. Ook stelt het de bewoners in staat om hun erf veilig te verlaten, ook in de spits.
- Omdat een ETW30 geen ontsluitende (doorstroom)weg is, zal zij minder sluipverkeer en minder zwaar verkeer (vrachtwagens en caravans) aantrekken.
- Een ETW30 heeft geen minimumeisen qua wegbreedte (GOW30 = 5,80 m zonder fietsstrook en 6,50 m met fietsstrook). De Jagerslaan hoeft als ETW30 niet met +2 meter verbreed te worden en wordt niet uitnodigend gemaakt voor te hard rijden. Er hoeven geen bomen gekapt te worden en de laan behoudt haar historische, landelijke uitstraling, met monumentale oude bomen. Bijvangst: de gemeente bespaart de kosten voor een wegverbreding. (zie hier over de bomenkap op de Jagerslaan bij een GOW-30)
- Een verbrede Jagerslaan is onveiliger want maakt een maximumsnelheid van 30 km ongeloofwaardig en onrealistisch, zeker nu we al weten dat er niet gehandhaafd zal worden op deze snelheid. Sneller rijden trekt ook weer meer sluipverkeer.
- Jagerslaan, Schouwweg, Buurtweg zijn vergelijkbare wegen: monumentale, landelijke laantjes, omringd door groen/ bomen én woningen, smal waardoor ze niet lenen voor hard rijden. Toch worden deze wegen nu ongelijk behandeld: Schouwweg en Buurtweg zijn erftoegangswegen (ETW30), Jagerslaan wordt ontsluitingsweg (GOW30) -> dit moet rechtgetrokken worden. Zeker nu het evenwicht in verkeersdruk tussen Jagerslaan en Schouwweg kwijt is geraakt sinds de categorisering van de Schouwweg als ETW30.
Doorstroom capaciteit is belangrijk voor Wassenaar en de Jagerslaan
Een ETW30 biedt voldoende doorstroomcapaciteit
De Jagerslaan kan volgens het ontwerpplan niet gecategoriseerd worden als ETW30 omdat de huidige verkeersdruk te hoog is. Dit is een onjuiste redenatie om de volgende redenen:
- Er wordt in het gebruikte doorstroommodel gerekend met een huidige wegvakintensiteit van 7.500 voertuigen/dag, maar hierbij wordt geen rekening gehouden met de verwachting dat de toekomstige wegvakintensiteit lager zal zijn: 3.900 voertuigen/dag in 2030* vanwege bijvoorbeeld aanleg van de Rijnlandroute, afwaardering Katwijkseweg en sluipverkeer-werende maatregelen die de gemeente heeft beloofd door te voeren (doseerlichten, afwaardering van meerdere wegen naar 30km/h, snelheidremmende inrichting wegen, etc.). Deze intensiteit past binnen de kaders van een ETW30 (0 – 4.000 voertuigen/dag). * Zie ‘Factsheets top 17 wegen’ van RHK, p. 13, bijlage 1
- Ook algemene verkeerstrends wijzen op afnemend autoverkeer binnen bebouwde kom vanwege milieunormen en hierop anticiperende initiatieven van gemeenten.
- Jagerslaan heeft in het afwegingskader van CROW de functie ‘ontsluiten’ – en daarmee categorisering GOW30 – gekregen, uitsluitend omdat zij onderdeel uitmaakt van een back-up hulpdienstenroute -> is dit terecht?
- Hulpdiensten kunnen prima doorstromen op ETW30, zie de Maliebaan in Utrecht en de fietsstraat dwars door Zoeterwoude Dorp, beiden ETW30 en onderdeel hulpdienstroute.
- Weegt het incidentele gebruik als hulpdienstroute dusdanig op tegen belang van leefbaarheid omwonenden en natuur, dat categorisering als GOW30 moet prevaleren?
- Er zijn zorgen dat een categorisering van de Jagerslaan als ETW30 gevolgen zal hebben voor omliggende wegen (‘waterbedeffect’) -> deze zorgen zijn ongegrond:
- Het onaantrekkelijk maken van de Jagerslaan als sluiproute zorgt ervoor dat sluipverkeer niet voor Wassenaar kiest -> hier hebben alle sluipwegen baat bij;
- Wij pleiten voor een afwaardering van Papegaaienlaan, Backershagenlaan en Prinsenweg (schoolroute!) naar GOW30 -> alle sluipwegen 30km/h betekent geen waterbedeffect!

De sluiting van de Jagerslaan voor twee weken heeft bewijs geleverd dat het sluipverkeer een andere weg weet te vinden. Een ontmoedigings beleid komt Wassenaar ten goede, en past volledig in het coalitieakkoord van Maart 2023.
Is de huidige Jagerslaan indeling klaar voor de toekomst?
Alleen de intentie voor behoud van huidige weginrichting is niet toekomstbestendig
Het behoud van de Jagerslaan in haar huidige vorm vindt brede steun binnen de commissie, de gemeenteraad én bij vele, vele dorpsgenoten (zie de petitie voorkom verbreding Jagerslaan!). De wethouder probeert iedereen gerust te stellen dat wegverbreding en bomenkap op de Jagerslaan zoveel mogelijk voorkomen zal worden. Op 6 november 2023, in de commissie vergadering fysieke leefomgeving heeft wethouder Koetsier de toezegging gedaan dat op de Jagerslaan er maatwerk toegepast kan worden. Dit betekent geen verbreding, geen bomenkap. De CROW-richtlijnen zijn volgens de wethouder niet bindend, er is maatwerk en burgerparticipatie beloofd, maar pas in de inrichtingsfase! Deze intenties geven ons burgers echter onvoldoende vertrouwen voor de toekomst:
- De gemeente loopt juridisch een aansprakelijkheidsrisico bij het niet conform CROW-richtlijnen inrichten van de weg, zie het artikel uit ANWB Verkeersrecht in bijlage 2: (…) dat een CROW-richtlijn zeker een factor van gewicht kan zijn bij de vraag of de wegbeheerder aansprakelijk is (…)”. Zo vrijblijvend zijn de CROW-richtlijnen dus niet!
- In hoeverre is de belofte van deze gemeenteraad/ deze wethouder om de weg intact te laten, in de toekomst nog houdbaar? In het Verkeersplan van 2016 en het Realisatieplan 2022-2030 van november 2022 was immers al gekozen voor de Jagerslaan als niet-ontsluitende weg (zie Realisatieplan 2022-2030, p.12 in bijlage 3). Wij weten inmiddels dat er achteraf toch een andere koers gevaren kan worden.
-> Een categorisering van de Jagerslaan als ontsluitende (GOW30) weg geeft ruimte voor het in de toekomst alsnog wijzigen van de inrichting -> toch een verbreding, toch bomenkap. Willen wij de Jagerslaan écht behouden zoals zij nu is en haar daarmee inrichten als ETW30 (een landelijke weg, zonder verbreding), dan is het correct en consequent om haar ook de juiste en bijbehorende categorisering te geven: ETW30


Toelichting: de rode cirkel geeft de Jagerslaan aan. De Jagerslaan is in het Realisatieplan van november 2022 niet aangewezen als ontsluitende weg.