Met betrekking tot het Ontwerp-Wegencategoriseringsplan 2023 voor Wassenaar
Samenvatting:
De keuze voor de Jagerslaan als ontsluitende weg (GOW 30) is onjuist!
A. De keuze GOW 30 is in strijd met het hogere doel: sluipverkeer weren
B. De keuze GOW 30 berust op feitelijk onjuiste aannames
C. De keuze GOW 30 is schadelijk voor natuur en bewoners van Wassenaar
A. De keuze GOW 30 is in strijd met het hogerliggende verkeersdoel: sluipverkeer weren
1) Eén punt waar de lokale politiek in Wassenaar eensgezind over is: wij willen sluipverkeer uit Wassenaar weren. Dit is het hogere doel. Toch dreigt het nu in de uitvoering mis te gaan! Vraag: hoe draagt dit Wegencategoriseringsplan bij aan deze visie en dit hogere, gezamenlijke doel? Een nieuw Wegencategoriseringsplan geeft het gemeentebestuur de kans om sluipverkeer aan te pakken. Maar het Ontwerp-plan laat deze kans liggen door juist op verschillende wegen het sluipverkeer te faciliteren!
2) Jagerslaan is nooit bedoeld als ontsluitende weg en heeft deze functie tot nu toe nooit gehad. Sterker nog: tot 1975 was er tussen Jagerslaan Noord en Zuid geen doorgang voor auto’s. In 1975 is de doorgang opengesteld om de Schouwweg te ontlasten van sluipverkeer. En 50 jaar later zijn de rollen ineens omgedraaid: de Schouwweg is steeds minder druk geworden en recent tot ETW afgewaardeerd, de Jagerslaan is de hoofdweg voor sluipverkeer door Wassenaar geworden.
3) Jagerslaan heeft tot nu toe nooit een ontsluitende functie gehad. Het bestempelen van de Jagerslaan als ontsluitende weg in dit nieuwe plan heeft impact op het hele sluipverkeer-tracé Wittenburgerweg – Groot Haesebroekseweg – Jagerslaan – Storm van ’s-Gravezandeweg – Katwijkseweg. Een GOW betekent: een verplichte wegverbreding, waardoor er sneller gereden zal worden, waardoor er een aanzuigende werking ontstaat voor sluipverkeer. Gevolg hiervan: de verkeersveiligheid, leefbaarheid en natuur komen onder zware druk te staan.
Sluipverkeer is als water, het zoekt de weg van de minste weerstand. De nieuwe inrichting van de Jagerslaan kan sluipverkeer voor heel Wassenaar faciliteren óf juist afknijpen! De vraag is: waar kiest deze Commissie en deze Raad voor?
B. De keuze GOW 30 berust op feitelijk onjuiste aannames
De keuze voor Jagerslaan als ontsluitende weg is gebaseerd op meerdere onjuiste aannames:
1) Een weg in een netwerk voor hulpdiensten moet een GOW zijn?
Volgens paragraaf 5.1 van het Ontwerp-plan is de hoofdfunctie van een weg altijd ontsluitend als de weg een functie heeft in één van de drie auto gerelateerde netwerken. De Jagerslaan heeft in het Wegencategoriseringsplan een functie gekregen in het netwerk van de hulpdiensten. Dit is de enige reden waarom haar de hoofdfunctie ‘ontsluiten’ is toebedeeld én de enige reden waarom zij niet de categorie ETW kon krijgen.
-> Deze conclusie is onjuist! In Nederland zijn er genoeg wegen die onderdeel zijn van een hulpdiensten-netwerk, en tegelijkertijd wél een ETW zijn (denk aan de Maliebaan in Utrecht). Deze behandeling zou de Jagerslaan ook moeten krijgen. Temeer omdat de gevolgen van de keuze voor een GOW voor de omwonenden van de Jagerslaan (het permanent kappen van bomen en verbreden van de weg) niet in verhouding staat tot het incidentele gebruik van de weg als noodroute voor hulpdiensten. In dit kader is er in het Ontwerp-plan ook ten onrechte geen rekening gehouden met de plannen voor een nieuwe ambulancepost binnen Wassenaar. Met de brandweer, politie en ambulancedienst binnen Wassenaar zal de noodzaak van een noodroute over de Jagerslaan sterk verminderen. Dit had in het plan meegewogen moeten worden.
2) De gekozen GOW 30 faciliteert vooral lokaal bestemmingsverkeer?
Volgens het Ontwerp-plan moet de Jagerslaan een ontsluitende weg worden omdat het de grote doorstroom moet faciliteren van lokaal autoverkeer: autobewegingen van bewoners en bezoekers van Wassenaar.
è Wat het plan echter miskent, is dat 45-46% van het verkeer dat in de spits over de Jagerslaan gaat, sluipverkeer is. Dit blijkt uit het Kentekenonderzoek dat in november 2022 door Royal HaskoningDHV is gedaan. Door de weg in te richten als een ETW 30, dringen we dit sluipverkeer sterk terug. De ETW 30 kan vervolgens de doorstroom van het overblijvende lokale autoverkeer meer dan voldoende faciliteren. Kortom: het Ontwerp-plan – dat uitgaat van onjuiste aannames – focust zich teveel op de huidige situatie (met sluipverkeer) in plaats van de gewenste situatie (zonder sluipverkeer).
C. De keuze voor GOW 30 is schadelijk voor de natuur en bewoners van Wassenaar
Het is belangrijk dat iedereen zich realiseert dat een keuze voor de Jagerslaan als GOW 30, onomkeerbare gevolgen zal hebben voor de natuur en omwonenden:
– Volgens de CROW-richtlijn voor de GOW 30 moet de Jagerslaan verplichte verbreed worden naar minimaal 5,80 meter. Volgens het Ontwerp-plan wordt de breedte zelfs 6,6 meter, waarbij de groenstrook tussen het fietspad en de rijbaan zal verdwijnen, met als direct gevolg:
- het rooien van 33 oude bomen en het verlies van het groene en landelijke karakter van de laan;
- het harder gaan rijden door auto’s op een bredere weg, want wie trekt zich iets aan van de maximumsnelheid van 30 km als er een 6,6 brede rijbaan ligt waarop lekker gas gegeven kan worden;
- een aanzuigende werking van sluipverkeer
Het resultaat is meer onveiligheid, meer lawaai, meer stikstof en fijnstof in Wassenaar.
– Men creëert een doorgaande, vervuilende route langs een direct aanliggend Natura 2000-gebied (Hertenkamp).
Wij vragen ons af in hoeverre de makers van het plan zich deze schadelijke gevolgen hebben gerealiseerd.
Conclusie:
De enige juiste keuze voor de Jagerslaan, die goed is voor héél Wassenaar, is minder sluipverkeer en dus ETW 30.